Mijn ultieme tips om op te vallen met een persbericht

Als bedrijf of organisatie wil je graag opvallen in de media. Een persbericht kan een goede manier zijn om de aandacht van journalisten te trekken en je nieuws onder de aandacht te brengen. Als journalist heb ik honderden persberichten gelezen. Of gelezen, ik kan beter zeggen snel gescand. Op een drukke redactie heb je weinig tijd en beslis je vaak binnen een paar seconden of een persbericht de moeite waard is, of niet. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw persbericht opvalt tussen de vele andere mailtje in de redactiemailbox? In deze blog geef ik je een aantal tips om op te vallen met je persbericht.

Wat is er nieuw?

Het lijkt een open deur, maar een persbericht moet nieuwswaardig zijn. Hoe vaak ik niet heb gedacht, wat is hier in hemelsnaam het nieuws, bij het lezen van een persbericht. Ontelbaar vaak. Journalisten zijn niet geïnteresseerd in promotionele boodschappen of in informatie die niet relevant is voor hun doelgroep. Zorg er daarom voor dat je persbericht een nieuwswaardig element bevat. Dit kan bijvoorbeeld een bijzondere prestatie zijn, of haak in op een trend.

Schrijf een pakkende kop

De kop of headline is het eerste wat journalisten lezen. Het is daarom belangrijk om meteen goed met de deur in huis te vallen met een titel die de aandacht trekt. Zorg dat deze kort en krachtig is en de lading van het persbericht dekt. En dat moet dus ook nieuws bevatten.

Keep it short and simple!

Of in goed Nederlands: kort en bondig = beter. Zoals ik al vertelde, op een redactie heb je vaak weinig tijd en ben je altijd op zoek naar relevante informatie. Zorg er daarom voor dat je persbericht kort en bondig is. Schrijf niet meer dan één A4 en vermijd vakjargon en overbodige informatie. Kill your darlings mensen!

Wat wil je zeggen?

Maak in de eerste alinea van je persbericht duidelijk wat je boodschap is. Vertel kort en krachtig wat er gebeurd is en waarom dit nieuwswaardig is. Zorg ervoor dat de journalist in één oogopslag begrijpt wat je te vertellen hebt. Denk daarbij aan de journalistieke 5 w’s: Wie, Wat, Waar, Wanneer en Waarom.

Pic’s or it didn’t happen

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Voeg daarom rechtenvrije foto’s toe aan je persbericht. Hiermee maak je je persbericht niet alleen aantrekkelijker om te lezen, maar geef je ook meer context aan het verhaal. Het liefste gebruik je eigen foto’s, maar sluit desnoods een stockfoto bij. Zorg voor kwalitatief goed beeld, met mensen erop.

Bellen is sneller

Als je nadat je een persbericht hebt gestuurd even belt naar de redactie, weet je zeker dat ze even naar jouw bericht gaan kijken. Bied aan om meer tekst en uitleg te geven en vertel ook dat je altijd bereid bent om een interview te geven.

Timing

Zorg ervoor dat je persbericht op het juiste moment verstuurd wordt. Kies een moment waarop er weinig ander nieuws is en waarop de kans groot is dat je persbericht opgepikt wordt. Denk bijvoorbeeld aan de rustige zomerperiode, de welbekende komkommertijd. Die is trouwens niet alleen in de zomer, maar ook vaak tijdens andere choolvakanties of net na de feestdagen.

Lukt het je niet om een goed persbericht te schrijven? Ik help je graag! Stuur me een berichtje en we gaan samen aan de slag.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *