Kies je voor u of voor je? Zo spreek je lezers aan

Kom jij nog wel eens websites tegen waarop je als bezoeker wordt aangesproken met u? Als jij ook even na moet denken is het antwoord wel duidelijk: de voorkeur voor je in plaats van u is alom vertegenwoordigd op het internet. Ook in allerlei andere geschreven uitingen lees je niet vaak de aanspreekvorm u. Waarom is dat zo? En kun jij ook het beste kan gaan tutoyeren in je teksten of zijn er ook redenen te bedenken om u te gebruiken?

Bepaal je doelgroep

Stap 1 om voor jezelf te bepalen of je in je teksten de lezer wil aanspreken als u of jij is je te verdiepen in de doelgroep. Wie lezen jouw teksten? En ook belangrijk, wie wil je graag bereiken? Als jouw lezers wat ouder zijn, is het misschien wel zo netjes om u te gebruiken. Maar vergis je niet, veel senioren delen die mening niet. Als ik aan mijn eigen moeder denk, die heeft er met haar 75 jaar geen enkele moeite mee om met je aangesproken te worden

Bedenk dat het vooral goed bij jezelf moet passen. Als jij in het dagelijks leven informeel met iedereen omgaat en het liefst iedereen tutoyeert, dan is je misschien alsnog de beste keuze. Ook al is jouw doelgroep op leeftijd.

Formeel of informeel

Bedenk goed of je formeel of informeel wilt overkomen. Door u te gebruiken creëer je bijna als vanzelf een afstand tot de lezer. Het hoeft niet, je kunt bij het schrijven van een tekst het aanspreken van je lezer, en dus de keuze voor u of je, ook vermijden. Het gevaar is wel dat het dan ook een stuk minder persoonlijk wordt. Daar is die afstand weer. Een goede mix hierin vinden, dat vind ik als tekstschrijver ontzettend leuk om te doen. Een voorbeeld:

“Met Jolinda Media wil ik graag anderen helpen om nog betere teksten te schrijven. Ik hou van het toveren met woorden. Ook voor u kan ik teksten op maat maken, waarmee u bij klanten de juiste snaar raakt. Dat gaan we samen doen!”

“Wil jij graag meer klanten bereiken met jouw website? Zijn de teksten van jouw folders aan een opfrisbeurt toe? Jolinda Media helpt je graag verder. Informeer vrijblijvend naar onze mogelijkheden.”

Beide voorbeelden hebben een persoonlijke toon, maar zijn niet amicaal. Beleefd en niet te informeel. Of je nu kiest voor u of jij; het is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Passend bij je producten of diensten

Als je een bepaald product verkoopt of diensten aanbiedt, bedenk dan goed hoe jij de koper of afnemer wilt aanspreken. Zakelijk? Misschien past u dan wel. Vooral bij dure aankopen, denk bijvoorbeeld aan een huis of auto, zie je dat klanten met u worden aangesproken. Dit zou ook een reden kunnen zijn om juist een andere keuze te maken, zo onderscheid je je misschien van de andere makelaars of autodealers.

Doe het consequent

Om een lang verhaal kort te maken: kies vooral wat bij jou en jouw diensten past. En hoe jij denkt dat de lezers aangesproken willen worden. En tenslotte, zorg dat je die keuze consequent doorvoert. Het liefste in al je uitingen. Dus niet op de website wel tutoyeren en in je folders niet. Mijn keuze? Die was je vast al lang duidelijk. Ik ben een ‘je’ mens. Hoewel ik in real life zelf steeds vaker een u ben. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *